Phone270 003 289(Po–Pá: 7:00–16:00)
Envelopehelpdesk@prevedig.cz

Příjem žádanek a vzorků

Příjem žádanek

Viz. Žádanky (požadavkové listy)

Dobrovolným odběrem vzorku (odběr krve, dodáním vzorku moče, výtěr z krku a nosu apod.) pacient vyjadřuje informovaný souhlas se zpracováním vzorku v rámci požadovaných vyšetření. 

V případě speciálních vyšetření nebo postupů se zvýšeným rizikem pro pacienta je vyžadován podepsaný informovaný souhlas, kde je podrobně vysvětlen postup a možná rizika daného vyšetření (např. genetické testy).

 

Příjem vzorků

Vzorky odebrané na odběrových pracovištích PREVEDIG medical, s.r.o. jsou po registraci v laboratorním informačním systému (LIS) označeny jednoznačným čárovým kódem s evidenčním číslem.

Vzorky odebrané v jiném zdravotnickém zařízení jsou spolu s žádankou dopraveny do centrální laboratoře PREVEDIG medical, s.r.o. Zkumavka musí být řádně popsána jménem pacienta a rodným číslem či rokem narození.

Vzorky jsou spárovány s žádankou se stejnou identifikací a je jim v LIS přiřazen čárový kód s evidenčním číslem. Vzorek se odešle ke zpracování na příslušné pracoviště.

 

Vzorek s nedostatečnou identifikací

Pokud nelze přiřadit vzorek k žádance, je nutné odmítnout vyšetření a zopakovat odběr. Pracovník centrálního příjmu upozorní telefonicky oddělení nebo lékaře, který vyšetření požadoval a vše zaznamená do formuláře Příjem problémových vzorků případně do LIS.

 

Vadný primární vzorek

Nevhodný primární vzorek (např. odběr staršího data, málo materiálu, nedodaný vzorek, chybný transport apod.) je přijat s podmínkou, že se povaha vzorku (vady) zapíše do výsledkového listu jako poznámka k výsledkům s upozorněním na opatrnost při interpretaci výsledků.

 

Chybný druh biologického materiálu

Při odběru do nesprávné zkumavky nelze materiál pro zpracování použít. Do výsledku se k danému vyšetření zapíše např. „chybný odběr" a v komentáři se popíše důvod odmítnutí vzorku.

 

Chybná identifikace

Pokud nelze zkumavku jednoznačně přiřadit k žádance, je nutné odmítnout vzorek a zopakovat odběr. Pracovník centrálního příjmu upozorní telefonicky oddělení nebo lékaře, který vyšetření požadoval a vše zaznamená do formuláře Příjem problémových vzorků.


 

Chybný transport vzorku

V případě nevhodného transportu vzorku, který může ovlivnit výsledek vyšetření jako je např. dlouhá doba od odběru krve do zpracování (krevní koláč by měl být oddělen od séra co nejdříve) nebo nejsou dodrženy podmínky pro transport vzorků a stabilitu analytů se vyšetření buď neprovede nebo je doplněno příslušným komentářem ohledně ovlivnění výsledků.

Maximální čas od náběru do zpracování vzorku je uveden v  Seznamu vyšetření.

 

Nedostatečné množství vzorku

V případě nedostatečného množství vzorku se pracovník centrálního příjmu telefonicky spojí s oddělením nebo s lékařem, který vyšetření požadoval a zjistí, jaká vyšetření lékař upřednostňuje. Zpracují se vyšetření, která lékař požaduje, pokud to množství materiálu dovolí, případně se zapíše do výsledkového listu místo výsledku "málo mat".

 

Nadbytečné množství vzorku

Jestliže pracovník centrálního příjmu zjistí při přebírání materiálu nadbytečné množství vzorku a děje se tak opakovaně, upozorní na tuto situaci oddělení nebo lékaře a informuje ho o požadovaném množství objemu vzorku.

 

Chybná povaha vzorku

Hemolýza, chylozita nebo ikterita je vždy uvedena na výsledkovém listu jako "stav séra".  Pokud tato povaha vzorku významnou měrou ovlivňuje stanovení některého analytu, uvede se místo výsledku pouze text např. hemolýza, chylózní, ikterické apod.,  případně se přidá k výsledku komentář o ovlivnění daných analytů.

Veškeré odmítnuté vzorky se zaznamenávají do formuláře Příjem problémových vzorků.

Laboratoř musí zajistit pokračující dostupnost a integritu uchovávaných vzorků a záznamů pacientů v případě uzavření, akvizice nebo fúze.

Verze 02 (29. 11. 2024)

Tisk